Výkon veřejného opatrovnictví

VÝKON VEŘEJNÉHO OPATROVNICTVÍ

Opatrovnictví je upraveno zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a to zejména v Hlavě II (Osoby, § 61–65) a Hlavě III (Zastoupení, § 436–440 a § 457–485). Účelem opatrovnictví je ochrana práv a zájmů osoby, která není schopna v rozsahu právně jednat. Soud může omezit svéprávnost člověka pouze tehdy, pokud z důvodu duševní poruchy, která není pouze přechodná, není schopen právně jednat a současně mu v důsledku toho hrozí závažná újma. Omezení svéprávnosti je možné pouze v rozsahu nezbytném k ochraně jeho zájmů. Při rozhodování o omezení svéprávnosti soud vždy zvažuje využití méně omezujících opatření, jako je nápomoc při rozhodování (§ 45 občanského zákoníku,) nebo zastoupení členem domácnosti (§ 49 občanského zákoníku).

Omezení svéprávnosti neznamená automatickou ztrátu schopnosti samostatně se rozhodovat ve všech běžných záležitostech. Rozsah omezení stanoví soud individuálně, s přihlédnutím ke konkrétním schopnostem a zdravotnímu stavu dané osoby. Pokud soud nenalezne vhodnou fyzickou osobu, kterou by mohl do funkce ustanovit, určí – veřejným opatrovníkem obec, v jejímž územním obvodu má opatrovaná osoba skutečné bydliště.

Opatrovnictví nezaniká automaticky. V případě úmrtí dosavadního opatrovníka, jeho odvolání nebo jiného důvodu zániku výkonu funkce výkon opatrovnictví dočasně přechází ze zákona na veřejného opatrovníka. Tento stav trvá do doby, než soud ustanoví nového opatrovníka (§ 468 občanského zákoníku).

Výkon veřejného opatrovnictví je výkonem státní správy v přenesené působnosti podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.

Mezi základní povinnosti opatrovníka – kromě práv a povinností stanovených soudem – patří zejména: pravidelný osobní kontakt s opatrovancem, sledování jeho zdravotního a sociálního stavu, ochrana jeho práv, zájmů a důstojnosti a zajištění srozumitelného vysvětlení rozhodnutí a postupů, které se ho týkají.

Soud po jmenování opatrovníka vyžaduje soupis jmění opatrovance a v průběhu výkonu opatrovnictví každoročně vyúčtování správy jmění, a to do 30. června. Soud může opatrovníka vyzvat k předložení zprávy i v dalších případech (§ 485 občanského zákoníku).

FINANČNÍ PŘÍSPĚVEK NA VÝKON VEŘEJNÉHO OPATROVNICTVÍ

Obcím, které vykonávají funkci veřejného opatrovníka, náleží každoročně paušální finanční příspěvek ze státního rozpočtu. Příspěvek je poskytován prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky a slouží k částečné úhradě nákladů spojených s výkonem této agendy.
Výše příspěvku je stanovena jako pevná částka za každého opatrovance, u něhož byl k 31. březnu daného roku pravomocně vydán rozsudek okresního soudu.

Pro rok 2025 činí příspěvek 30 500 Kč na jednoho opatrovance. Rozhodným datem pro určení počtu byl 31. březen 2024.

Pro rok 2026 zůstává výše příspěvku stejná, tedy 30 500 Kč na jednoho opatrovance, a rozhodným datem byl 31. březen 2025. Na výši příspěvku nemají vliv změny v počtu opatrovanců během roku – rozhoduje výhradně stav ke stanovenému datu.

Krajský úřad Středočeského kraje každoročně obesílá obce výzvou k součinnosti při sběru dat.
Obce jsou požádány o vyplnění a ve stanoveném termínu odeslání zpět KÚSK vyplněné tabulky s uvedeným počtem opatrovanců k rozhodnému datu – a to i v případě, že obec v danou chvíli výkon veřejného opatrovnictví nevykonává.

Tato výzva je obcím zasílána prostřednictvím datové schránky, zpravidla na začátku dubna příslušného kalendářního roku.

Po ukončení sběru dat poskytne Krajský úřad shromážděné údaje Ministerstvu vnitra České republiky, které následně zveřejní přehled na adrese: http://www.mvcr.cz/clanek/verejne-opatrovnictvi.aspx

Zveřejnění slouží k následné kontrole shromážděných údajů o počtech opatrovanců v jednotlivých obcích ČR – jak ze strany samotných obcí, tak ze strany krajských úřadů.

DALŠÍ SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY A LITERATURA

Zákony a mezinárodní úmluvy:
Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (Sdělení MZV č. 10/2010 Sb. m. s.)
Ústava České republiky (č. 1/1993 Sb.)
Listina základních práv a svobod (usnesení č. 2/1993 Sb.)
Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.)
Občanský soudní řád (zákon č. 99/1963 Sb.)
Zákon o zvláštních řízeních soudních (č. 292/2013 Sb.)
Správní řád (zákon č. 500/2004 Sb.)
Zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.)
Zákon o krajích (č. 129/2000 Sb.)
Zákon o zdravotních službách (č. 372/2011 Sb.)
Zákon o specifických zdravotních službách (č. 373/2011 Sb.)
Zákon o sociálních službách (č. 108/2006 Sb.)
Insolvenční zákon (č. 182/2006 Sb.)
Exekuční řád (zákon č. 120/2001 Sb.)

Zákon o dávce státní sociální pomoci (zákon č. 151/2025 Sb.)

Zákon o pomocí v hmotné nouzi (zákon č. 111/2006 Sb.)

Zákon o důchodovém pojištění (zákon č. 155/1995 Sb.)

Důležité odkazy:

Ministerstvo vnitra ČR. Veřejné opatrovnictví – Praktický průvodce a rádce úředníka. Dostupný online na webu https://mv.gov.cz/soubor/verejne-opatrovnictvi-prakticky-pruvodce-a-radce-urednika.aspx

Veřejný ochránce práv. Evidence stanovisek ombudsmana (ESO)  Vyhledávání | Evidence stanovisek ombudsmana, oblast práva: 203.9 Veřejné opatrovnictví: Nalezené | Evidence stanovisek ombudsmana