Ing. arch. Jaroslav Plzák
tel.: 257 280 392
e-mail: plzak@kr-s.cz
Dokumenty:
Oznámení koncepce RSP SK
Oznámení koncepce – mapová příloha
Závěr zjišťovacího řízení
Problematika pořízení RSP SK v 5 obrazech
Výhradní a nevýhradní ložiska pro staveb. výrobu
Regionální surovinová politika Středočeského kraje
Mezi významná regionálně rozvojová odvětví, na kterých závisí další oblasti hospodářství, respektive regionálního rozvoje, náleží těžba a zpracování nerostných surovin. Nerostné suroviny jsou základním materiálem řady důležitých průmyslových odvětví, jako je především stavební průmysl, ale také průmysl keramický, sklářský, chemický, hutní, papírenský, potravinářský atd. Můžeme říci, že téměř není oboru lidského podnikání, kde by se nerostné suroviny větší nebo menší měrou neuplatňovaly. Významně ovlivňují i náš zahraniční obchod, ať už přímo jako suroviny, nebo nepřímo ve formě hotových výrobků. Vlastní zdroje surovinové základny státu je zapotřebí dlouhodobě rozvíjet pro zajištění národní surovinové bezpečnosti a soběstačnosti. V případě přírodních zdrojů nerostných surovin je potřeba si uvědomit, že naše společnost je na nich životně závislá. Zdroje nerostných surovin jednoduše řečeno nelze úplně opustit nebo dostat na okraj celospolečenského zájmu. Přes použití v rámci tzv. „cirkulární ekonomiky" uplatňované materiálové recyklace, se však stále ukazuje, že tyto metody rozvíjejícího se a oprávněně prosazovaného odvětví nemohou v řadě případů nahradit vysoce kvalitní suroviny dobývané z původních přírodních zdrojů. I při maximální podpoře využívání recyklovaných odpadů, bude spotřeba primárních surovin v následujících letech jenom narůstat (zejména při realizaci plánovaných staveb dopravní a technické infrastruktury apod.). Recykláty lze s výhodou jistě využít jako doplňkový materiál pro mnoho staveb, nikoli však jako materiál stěžejní.
Základní směřování v oblasti nerostných surovin a jejich získávání jsou obsaženy ve státních koncepčních dokumentech, zejména ve Státní surovinové politice ČR. Na tuto systémovou strategii, v níž je zachycena řada aktuálních změn surovinového průmyslu, mají v krajském měřítku navázat a rozvíjet pro potřeby krajů regionální surovinové politiky.
Úkolem regionálních surovinových koncepcí (politik) je rozpracovat platnou státní surovinovou politiku do podmínek příslušného regionu, přičemž státní surovinová politika je pro ně závazným rámcem. Pro aktuální uplatnění při tvorbě regionálních surovinových koncepcí byla v období let 2021-2022 Českou geologickou službou České republiky (dále ČGS) ve spolupráci se společnosti G E T s.r.o. (dále GET) v rámci výzkumného programu Technologické agentury ČR (dále TAČR) připravena jednotná vzorová struktura regionálních surovinových politik (dále RSP), která byla certifikována v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
V květnu 2021 Zastupitelstvo Středočeského kraje, schválilo záměr pořízení strategického regionálně rozvojového dokumentu - Regionální surovinové politiky Středočeského kraje. Tento dokument společně s nástroji územního plánování – má ve výsledku připravit podmínky pro využití surovinových zdrojů, které jsou nezbytné zejména v oblasti tolik potřebné výstavby a rekonstrukcí liniových dopravních staveb, kde je již nyní pociťován velký nedostatek nezbytného přírodního drceného a těženého kameniva. Jedná se v kraji i obecně v celé republice o stovky a v součtu tisíce kilometrů železniční a silniční sítě, které by bez otevření dalších přírodních zdrojů – i přes maximální užití recyklovaného kameniva z opravovaných tratí a silnic - nebylo možno realizovat, nebo jen za cenu neúměrného zdražení staveb. A tedy ve výsledku zřejmě podstatného omezení výstavby plánovaných nových železničních tratí, silnic a dálnic, resp. oddálení jejich rekonstrukcí. Obdobně lze uvažovat o využití písku a dalších surovin pro stavební účely.
Celostátní surovinová politika pouze poukazuje na riziko nedostatkového zajištění stavebních surovin, kdežto regionální surovinové politiky se nedostatkem přírodního kameniva zabývají podrobněji. Z tohoto důvodu je nezbytné neustále vyhledávat a ověřovat nové zdroje s vazbou na územně ekologické hledisko a řešitelnost střetů zájmů a vytvářet územní předpoklady pro otvírku nových ložisek náhradou za postupně dotěžovaná, přičemž novou otvírku ložiska zahajovat v
závislosti na ukončení a zahlazení těžby stejné komodity na dotěžovaném, či ukončeném ložiskovém objektu. Tím lze po ukončení těžby zabezpečit realizaci rekultivačních prací v souladu s charakterem území, s výrazem a měřítkem okolní krajiny a s územním plánem. Nejedná se o koncepci hromadného otvírání a exploataci ložisek nerostných surovin, nýbrž o komplexní a kvalifikované zhodnocení hospodářského významu surovinového potenciálu v kraji – jak pro očekávané potřeby pro rozvoj dopravní infrastruktury, pro výrobní kapacity, průmysl a obyvatelstvo, tak pro zajištění surovinových potřeb státu a udržitelný rozvoj společnosti. Tím je kladem důraz na respekt k funkci spolutvorby při územně plánovací činnosti.
V souladu s usnesením Zastupitelstva Středočeského kraje, dle nově certifikované metodiky tvorby regionálních surovinových politik – zpracované jakožto součást projektu podporovaného Technologickou agenturou ČR byl připraven v průběhu let 2023 - 2025 týmem zpracovatele – ČGS za spoluautorství GET - koncept Regionální surovinové politiky Středočeského kraje (RSP SK), který kraj hodlá využít v intencích platné legislativy.
Tou je mj. povinnost na koncept RSP SK aplikovat zákon č. 100/2001 Sb., tj. posoudit vliv koncepce na životní prostředí – tzv. „SEA“.
Proto v rámci vyhlášené veřejné zakázky malého rozsahu byl vybrán zpracovatel „SEA“. Je jím firma RADDIT consulting s.r.o. (dále RADDIT), která v intencích platné legislativy realizuje náročný proces, jež dle rozsahu konceptu a uplatněné legislativy má řadu etap. Jsou jimi např. oznámení pořízení koncepce, vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví, vč. vlivů na soustavu evropsky významných lokalit a ptačích oblastí NATURA 2000, veřejné projednání návrhu koncepce a vyhodnocení vlivů na ŽP, následné vypořádání připomínek obcí, veřejnosti a orgánů veřejné správy a jejich promítnutí do upraveného návrhu posuzovaného dokumentu.
Z průběhu SEA: vybraný dodavatel po zveřejnění smlouvy a převzetí návrhu RSP SK od zadavatele (KÚ SK) přistoupil k plnění - realizaci procesu posuzování koncepce dle zákona č. 100/2001 Sb. - v součinnosti se zadavatelem (KÚ SK) a zpracovatelem RSP SK (ČGS za spoluautorství GET). V prvním kroku se jednalo o zpracování dokumentu oznámení koncepce a jeho předložení příslušnému úřadu. Ten vydaným závěrem zjišťovacího řízení – tj. že nelze vyloučit vliv na životní prostředí – posunul proces do fáze posouzení vlivů předmětné koncepce na životní prostředí ve smyslu výše uvedeného zákona. Viz Informační systém SEA (cenia.cz)
Součástí aktivit, které jsou realizovány v průběhu etapy posuzování vlivů koncepce na ŽP dle uvedeného zákona, jsou prováděny fakultativní činnosti ještě i nad jeho rámec. Mimo jiné se jedná o uspořádání akcí v rámci tzv. „Kulatého stolu“, které se konaly ve vybraných lokalitách kraje (v ORP), v centrech subregionů kraje, vyznačujících se výskytem nerostného bohatství a problematikou potencionální pokračující i nové těžby surovin. Ve vybraných místech byly uspořádány semináře ke konceptu regionální surovinové politiky a jeho posuzování z hlediska vlivu na životní prostředí. Prezentace konceptu a informace k procesu SEA byly doplněny diskuzí k danému tématu s účastníky akcí z řad veřejnosti, zástupců obcí, orgánů státní správy, ale také zástupců těžebních společností.
Akce proběhly v závěru loňského a v lednu tohoto roku postupně na: v Praze 5 na Krajském úřadě Středočeského kraje, na Mělníku, v Poděbradech a poslední byla uspořádána na Dobříši. Z důvodu menšího zájmu neproběhla akce původně připravovaná v Benešově.
V průběhu seminářů a v následných diskuzích akce „Kulatý stůl“ byla probírána témata koncepce důležitá zvl. pro zvolený subregion konání akce. Cílem bylo osvětlení návrhů řešení, podmínek územní ochrany stávajících nevyužívaných ložisek, využití stávajících dotěžovaných a otvírky nových rezervních ložisek nerostných surovin. Přitom byly diskutovány specifické podmínky v území a způsoby nalezení vyvážených řešení a to ve smyslu jak účelného nakládání s nerostným bohatstvím při zohlednění potřeb stavební a průmyslové výroby, tak řádné ochrany životního prostředí a dalších veřejných zájmů.
Akce „Kulatý stůl“ posloužila k získání řady podnětů, které se mohly promítnout do návrhu koncepce, tak aby byl splněn základní metodický požadavek, že základní opatření v oblasti ŽP a veřejného zdraví by měly být součástí podmínek, uvedených v rámci koncepce a až druhotně v návrhu podmínek procesu SEA (tzv. ex ante přístup).
Další akcí nad rámec zákona je supervize pořizování koncepce za účasti tzv. stakeholderů, čili zainteresovaných stran - tj. krajskou samosprávou ustaveného Pléna Regionální surovinové politiky SK (dále jen Plénum RSP SK), kde mají účast - vedle administrace pořízení koncepce/politiky a týmů expertů (Česká geologické služba, GET, s.r.o.) a nezávislého posuzovatele koncepce (RADDIT consulting, s.r.o.), zástupci krajské samosprávy, relevantních odborů krajského úřadu a rovněž jako hosté dle daného zaměření jednání Pléna RSP SK: zástupce/i Magistrátu hl. m. Prahy, ORP a Těžební Unie, resp. těžařů.
Úkolem Pléna RSP SK je zvl. monitorovací, iniciativní a součinnostní funkce – jak při přípravě, schvalování, tak i při uplatňování předmětné politiky - jak v územně plánovací činnosti, tak při promítání konkrétních regionální záměrů koncepce ve prospěch regionálního rozvoje kraje.
Po jednání v Plénu a dokončení výjezdů Pracovní skupiny RSP SK do lokalit zájmu, jež probíhaly po celou dobu opatřování metodiky tvorby RSP a samotné koncepce, je zpracovatelem finalizován koncept RSP SK a po posouzení vlivu koncepce týmem SEA je návrh RSP SK dle přísl. legislativy předkládán příslušnému úřadu. Ten dokument zveřejní a bude o průběhu posuzování informovat dotčené orgány státní správy, dotčené obce a prostřednictvím informačního systému i veřejnost. Následně proběhne veřejné projednání návrhu koncepce a výsledky vypořádání připomínek vzešlých z celého procesu budou promítnuty do upraveného návrhu koncepce/politiky a postoupeny orgánům kraje k projednání.
Projednávání návrhu RSP SK v rámci samosprávy kraje proběhne na úrovni relevantních výborů zastupitelstva kraje, rady kraje a poté v samotném zastupitelstvu kraje.
Po schválení RSP SK se dokument stane podkladem zejména pro územně plánovací činnost, např. pro promítnutí do zásad územního rozvoje kraje a tím i nastavení rámce pro nakládání se surovinovým bohatstvím kraje a pro koordinaci udržitelného regionálního rozvoje kraje.
05/2025