Agregátor obsahu

Zpět Všeobecné lyceum chce otevřít dalších deset krajských škol

Nový obor Lyceum chce od školního roku 2026/27 otevřít dalších deset krajských středních škol. Obor, který loni na podzim představilo MŠMT, je stále v režimu pokusného ověřování. Radní dnes žádosti škol projednali a souhlasí s tím, aby byly do druhé vlny pokusného ověřování zařazeny.

V první vlně otevřou obor Lyceum letos v září dvě krajské školy: VOŠ a SZeŠ Benešov a Střední průmyslová škola strojírenská a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Kolín. Obor umožní žákům získat kvalitní základy v rámci všeobecného vzdělávání a současně se odborně profilovat až později během studia. Dalších deset škol chce obor Lyceum otevřít v září roku 2026.

Zvýšený zájem o všeobecné vzdělávání samozřejmě registrujeme a lycea podporujeme už delší dobu, ale zatím to byla konkrétně zaměřená lycea, například zdravotnické, technické či přírodovědné. Všeobecné Lyceum dává školám prostor otevřít obor, který je z větší části zaměřený všeobecně, ale současně umožňuje využít odbornost školy a zdejší pedagogy na specializované předměty. O Lyceu jsme s vedením škol diskutovali i v rámci našich červnových setkání nad oborovou strukturou. Myslím, že i tahle debata nakonec některé školy přesvědčila a o zařazení do pokusného ověřování oboru Lyceum požádaly,“ uvedl radní pro oblast vzdělávání Milan Vácha.

Žádosti o zapojení do druhé vlny pokusného ověřování oboru Lyceum předložily SPŠ Vlašim, SOŠ a SOU Beroun – Hlinky, OA, SPgŠ a JŠ Beroun, SOŠ a SOU Hořovice, VOŠ a SPŠ a OA Čáslav, ISŠT Mělník, Česká zahradnická akademie Mělník - střední škola a vyšší odborná škola, SPgŠ a SOŠ služeb Mladá Boleslav, Hotelová škola Poděbrady a SPŠ Emila Kolbena Rakovník.

Obor Lyceum je navržen tak, aby zajistil vzdělávacím institucím větší flexibilitu. Ta školám umožní lépe reagovat na potřeby žáků a zaměstnavatelů. Školy mohou upravovat své školní vzdělávací plány podle specifických potřeb a odborných zaměření. Základ tvoří 60 % všeobecně vzdělávacích předmětů a 40 % disponibilní složky, která zahrnuje volitelné předměty a oborovou orientaci. Tento model poskytuje žákům prostor pro hlubší studium všeobecných předmětů, ale také odborné přípravy v oblastech, které si sami zvolili.


FOTO: Střední průmyslová škola strojírenská a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Kolín