Agregátor obsahu
Zpět Digitální platformu pro výuku IT a kybernetické bezpečnosti bude využívat už 80 krajských škol
Také v příštím školním roce mohou krajské střední školy při výuce IT využívat digitální platformu HAXAGON. Radní dnes schválili nákup licencí pro 80 škol v celkové hodnotě 4 miliony korun. Platforma je výhodná kvůli tomu, že funguje na běžných počítačích bez potřeby nákladných investic do dalšího vybavení. Systémově pracuje stále s nejmodernějšími trendy v oblasti informačních technologií a kybernetické bezpečnosti.
Podpora pro školní rok 2025/2026 se týká dvou typů licencí. „Velká“ licence digitální platformy HAXAGON je vhodná pro výuku informačních technologií a kybernetické bezpečnosti. Tu využije 18 škol. „Malou“ licenci vhodnou pro výuku předmětu Informatika si chce pořídit 62 škol. Celková částka za výše uvedené licence pro 80 středních škol činí 4 053 500 Kč.
„ Školy dostávají peníze na licence od roku 2022. Začínali jsme s deseti školami, kde se vyučuje obor Informační technologie. V dalším školním roce se přidala i dvě gymnázia, a sice v Berouně a v Brandýse. Postupně zájem rostl, až jsme se dostali na dnes schválených 80 škol, mezi kterými je i jedno střední odborné učiliště. Největší výhodou platformy je, že je stále aktualizovaná a umožňuje výuku zcela v digitálním prostředí za pomoci standardních počítačů nebo notebooků,“ uvedl radní pro oblast vzdělávání Milan Vácha s tím, že využívání licencí se každý rok vyhodnocuje, aby nedocházelo k tomu, že se budou platit licence, které nebudou využívány.
Platforma Haxagon také poskytuje každému učiteli virtuální učebnu – prostředí, ve kterém žákům postupně zpřístupňuje strukturovanou sadu interaktivních různě náročných úloh z oblasti kybernetické bezpečnosti a informačních technologií. Systém umožňuje učiteli sledovat progres žáků a automaticky vyhodnocuje jejich činnost. Úlohy obsahují gamifikační prvky s cílem co nejvíce zatraktivnit učivo pro žáky.
„ Vzdělávání v kybernetické bezpečnosti je samozřejmě velmi důležité. Chrání osobní údaje, finanční informace, ale i kritickou infrastrukturu před zneužitím a útoky. Školy by měly hrát aktivní roli ve vzdělávání žáků v této oblasti, protože právě mladí lidé jsou často cílovou skupinou kybernetických hrozeb. Včasné osvojení základních principů bezpečného chování na internetu pomáhá předcházet rizikům a zároveň rozvíjí digitální gramotnost, která je dnes stejně důležitá jako čtení, psaní nebo počítání. Vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti tak není jen otázkou techniky, ale i prevence a odpovědnosti,“ dodal radní Vácha.