SPOLEČNÁ PROFESNÍ SETKÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝM PRACOVNÍKŮM POMÁHAJÍ

Řadu zajímavých akcí k digi tématům a polytechnice organizuje Gymnázium J. S. Machara.

Jak držet krok s moderní dobou? To je název série celkem osmi setkání zaměřených na aktuální témata v rámci moderních technologií, jako jsou například 3D grafika, 3D modelování, 3D tisk, řezací plotter, dostupné stavebnice pro polytechniku a další možnosti, Canva, AI, video a animace (střih videa, filmové triky, výroba animovaného klipu, Scratch), ale také digitální gramotnost napříč předměty.

Řadu společných profesních setkávání pedagogických pracovníků pořádá v rámci projektu „Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji“ Gymnázium J. S. Machara z Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi. Důležitou součástí těchto akcí je přitom nejen předání znalostí k výše zmíněným tématům, ale také vzájemné sdílení zkušeností a inspirování se novými nápady.

Všechna setkání se konají v úzkém kolektivu, což umožňuje individuálně naplnit potřeby každého účastníka. Zúčastnění mají díky tomu dostatek prostoru na pokládání dotazů a diskutování případných nejasností.

V první polovině roku proběhlo zatím pět setkání z celé série, a to pod vedením Ing. Evy Kospachové, Evy Kospachové ml., Štěpána Káně a Davida Pacáka v roli lektora juniora.

První akce se konala 11. února 2025 a jejím tématem byla 3D grafika. Přítomní si vyzkoušeli úpravu plakátů pomocí AI prvků, generování krátkého videa a tvorbu pexesa.

18. března 2025 se pak návštěvníci věnovali práci ve 3D grafice. Zaměřili se na základní dovednosti, úpravy objektů, měnění velikosti, tvaru a jejich umístění v prostoru. Společně si vytvářeli 3D model žetonu s logem školy. Jedné účastnici byla také poskytnuta individuální podpora při práci v programu Blender.

Další setkání se uskutečnilo 8. dubna tohoto roku a jeho námětem byl 3D tisk. Tentokrát si přítomní vyzkoušeli modelování píšťalky a vajíčka v programech Inkscape a OpenSCAD. Proběhlo testování 3D tiskáren, hledání a tisk použitelných modelů. V rámci akce byly vytištěny malé taštičky, které si pak všichni sami složili. V závěru školení obdrželi dárek – filamenty do tiskárny a olej.

Čtvrtá akce ze série setkání se konala 14. května 2025 a soustředila se na umělou inteligenci ve výuce. Řešily se úlohy zaměřené na digitální gramotnost, práci s metadaty, analýzu obrázků a využití hudební AI Suno pro tvorbu originálních skladeb.

Páté a zatím poslední setkání navštívili pedagogové 4. června, tedy těsně před prázdninami. Cílem této akce bylo pedagogy seznámit s aplikací Meshy. Účastníci se zaměřili na tvorbu 3D modelů z fotografií, pracovali s obrázky a využívali umělou inteligenci.

Na každém setkání byla využívána metoda „kelímkového semaforu“, díky kterému mohli lektoři poskytovat všem přítomným individuální podporu podle jejich potřeby.

Zbývající tři setkání se uskuteční na podzim, konkrétně v termínech 16. září, 15. října a 13. listopadu tohoto roku a přihlášení se mohou těšit na detailnější seznámení s umělou inteligencí, 3D tiskem a digitálními nástroji pro podporu aktivního učení. V závěru celé série se pak uskuteční celkové shrnutí všech témat.

Gymnáziu J. S. Machara patří poklona za profesionální organizaci a přípravu všech těchto setkání. Účastníci všech pěti dosavadních akcí hodnotili všechna témata a jejich zpracování velmi pozitivně a to nás moc těší.