IMPLEMENTACE DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU – MODERNÍ A KREATIVNÍ ŠKOLY VE STŘEDOČESKÉM KRAJI
V rámci Operačního programu Jan Amos Komenský byla vyhlášena výzva č. 02_23_018 Akční plánování v území - IDZ. Na základě této výzvy a podpory Středočeského kraje byl zpracován a podán projekt Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji s registračním číslem CZ.02.02.XX/00/23_018/0009124 (dále jen IDZ SČK). Jedná se o pětiletý projekt, termín jeho realizace je od 1. 12. 2023 do 31. 8. 2028.
Co je v projektu naším cílem?
Cílem projektu je zaměřit se na ty oblasti, jež hrají významnou roli v odstranění příčin slabých stránek vzdělávacího systému, a také na ty, jež podstatnou měrou podpoří implementaci strategických opatření z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ve Středočeském kraji. Toto v sobě zahrnuje řadu dílčích záměrů. Mezi zásadní cíle patři jednak rozvoj kariérového poradenství – zejména pak konsolidace stávajících nástrojů a procesů do jednotného celku včetně identifikace chybějících článků a jejich rozvoj, a jednak příprava a rozvoj sedmi regionálních vzdělávacích center excelence zaměřených na různé odbornosti. Všechny další cíle jsou s nimi více či méně provázány. Patří mezi ně snížení počtu předčasných odchodů ze vzdělávání, kde se cílí zejména na rozvoj pedagogů při identifikaci ohrožených jedinců a práci s nimi, na „zatažení“ rodičů do tohoto procesu a také na snižování nerovností ve vzdělávání prostřednictví nových kompetencí pedagogických pracovníků a identifikace a rozvoje potenciálu žáků. S důrazem na vyšší uplatnitelnost na trhu práce bude rozvíjena funkční gramotnost žáků SOU prostřednictvím řady různých nástrojů, podobně jako kreativita, podnikavost a polytechnika. Kromě rozvoje odborných kompetencí pedagogických pracovníků bude významně podpořen standard provázejícího učitele, rozvoj pedagogického leadershipu, manažerských kompetencí vedoucích pracovníků SŠ, jakož i kultura, pracovní vztahy, atmosféra ve školách pomocí wellbeingových aktivit a supervize. To vše bude podpořeno rozvojem kompetencí pracovníků poskytujících poradenské služby školám (ŠPZ).
Důležitým úkolem je rovněž cílená komunikace s dalšími aktéry vzdělávání v kraji vedoucí k maximálnímu sdílení informací, zkušeností a podněcování vzájemné spolupráce zaměřené na zefektivnění a zkvalitnění vzdělávání v kraji prostřednictvím tří ustanovených platforem. Nezbytné je samozřejmě také zhodnocení dopadu dosahování cílů projektu na relevantní cílové skupiny a poskytnutí zpětné vazby k plnění dlouhodobého záměru.
Jaké změny v důsledku realizace projektu očekáváme?
Projekt směřuje ke zkvalitnění a zefektivnění řady oblastí v regionálním vzdělávacím systému a k ověření vybraných cest, které byly pro jeho dosažení zvoleny. Očekávané změny lze tedy hodnotit ze dvou pohledů – zda zvolené způsoby, cesty přinesly nějaký vývoj, a jak velká ta změna byla. S ohledem na naplánované dva „nosné moduly“ systému – centrum kariérového poradenství a centra excelence odborného vzdělávání – je očekávanou změnou systémovější a kvalitnější podpora kariérových poradců na ZŠ i SŠ, která by se měla projevit zlepšením profesní volby žáků, usnadněním přechodu žáků mezi ZŠ a SŠ i vlivem na snížení míry předčasných odchodů ze vzdělávání na základě preciznější cesty k volbě vzdělávání. Ustavení center excelence je samo o sobě změnou, která bude mít systémový dopad. Propojení širokého spektra uživatelů (žáci, pedagogové, zaměstnavatelé, vědecké a profesní organizace, široká veřejnost) je přidanou hodnotou. Dojde ke zrychlení přístupu pedagogů k inovacím a eliminaci jejich obavy z nich a k usnadnění přístupu k informacím, prostředkům a pomůckám pro výuku. Dále vytvoří prostorové i materiální podmínky pro sdílení zkušeností, znalostí a dovedností všech generací, propojí vzdělávací instituce se širokou veřejností, čímž napomůže k popularizaci zejména technického vzdělávání. Rovněž nabídnou sdílení technologického a materiálního vybavení s dalšími školami (i ZŠ a MŠ). Díky systémovým opatřením v oblasti vedení škol lze očekávat proaktivnější přístup ředitelů k rozvoji školy nejen z pohledu vzdělávacího procesu, ale také z pohledu školy jako organizace („firmy“). Posune do vyšší úrovně práci s dětmi z odlišného kulturního i socioekonomického prostředí a posílí vztahy školy a rodiny i „hodnotu“ absolventů nematuritních oborů. Zajímavou změnou bude kvalitativně vyšší úroveň sdílení informací i zkušeností díky platformám s vedením SŠ, ŠPZ a s realizátory projektů MAP. V neposlední řadě je důležitou změnou pilotní ověření vzdělávacího programu provázejícího učitele MŠ.
V rámci projektu budou realizovány následující klíčové aktivity:
- Aktivita 1 – Řízení projektu
- Aktivita 2 – 2.1 Kariérové poradenství
- Aktivita 2 – 2.2 Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
- Aktivita 2 – 2.3 Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka
- Aktivita 2 – 2.4 Rozvoj základních kompetencí v nematuritních oborech vzdělání středního odborného vzdělávání
- Aktivita 2 – 2.5 Zvýšení kvality poradenských služeb pro děti, žáky a studenty na úrovni kraje
- Aktivita 2 – 2.6 Vzdělávání pracovníků SŠ, VOŠ, konzervatoří a školských zařízení
- Aktivita 2 – 2.7 Podpora spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky na území kraje
- Aktivita 2 – 2.8 Vnitřní hodnocení projektu
- Aktivita 2 – 2.9 Vznik center excelence odborného vzdělávání na SOŠ, SOU, VOŠ, konzervatořích
- Aktivita 2 – 2.12 Implementace dalších aktivit naplánovaných v DZ kraje
- Aktivita 2 – 2.13 Podpora zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů a učitelek mateřských škol na SŠ a VOŠ
- Aktivita 2 – 2.14 Implementace ročních akčních plánů KAP III
Partneři projektu:
- Středočeský kraj
- Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Neratovice
- Střední odborná škola stavební a Střední odborné učiliště stavební, Kolín II
- Gymnázium J. S. Machara, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
- Gymnázium Václava Beneše Třebízského, Slaný
- Vzdělávací institut Středočeského kraje
- Střední průmyslová škola Emila Kolbena, Rakovník
- Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav
- Střední průmyslová škola strojírenská a Jazyková škola s právem jazykové zkoušky, Kolín
- Gymnázium Hostivice
- Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Kutná Hora
- Vyšší odborná škola a Střední zemědělská škola, Benešov
- Pedagogicko-psychologická poradna Středočeského kraje
Cena projektu
- 210 628 230,55 Kč