NÁŠ DALŠÍ SEMINÁŘ ROZŠÍŘIL ZNALOSTI PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ O PSYCHIATRICKÉ MINIMUM

To jim pomůže při jejich každodenní práci se žáky a studenty.

Na první akci s názvem “Jak naučit dítě zvládat emoce“ navázal druhý seminář, který pedagogickým pracovníkům přiblížil téma potřebného psychiatrického minima. Celodenní akce se uskutečnila 17. dubna 2025 v prostorách Krajského úřadu Středočeského kraje pod vedením zkušené lektorky Mgr. Pavly Kubíčkové s plnou účastí pedagogických pracovníků.

Po úvodním slovu manažerky projektu „Implementace dlouhodobého záměru – moderní a kreativní školy ve Středočeském kraji“ Jolany Blažíčkové se již přítomní pustili do práce. Nejdříve jim lektorka objasnila současnou roli psychiatrie ve společnosti a její základní pojmy, k nimž patří například duševní poruchy, psychické nemoci, mentální zdraví a další.

Správná diagnóza a terapie totiž mohou pomoci zlepšit duševní zdraví a celkový životní prospěch člověka. Proto je třeba soustředit se na ně již u dětí a dbát na prevenci, která zahrnuje screeningy, celkovou osvětu, intervence apod. Cílem těchto opatření je právě prevence vzniku vážných duševních problémů.

Zúčastnění se dále seznámili s nejrůznějšími poruchami nálad, úzkostnými poruchami, poruchami osobnosti, ale také třeba s poruchami příjmu potravy, které patří k těm aktuálním u dívek a chlapců ve školním věku. Lektorka pedagogům objasnila rozdíl mezi duševní poruchou a duševní nemocí a nastínila jim možné způsoby léčby.

Role pedagogů v této oblasti je naprosto nezastupitelná. Protože jsou v přímém kontaktu s dětmi a mládeží, mohou hrát důležitou roli v již zmíněné prevenci a diagnostice a podpoře duševního zdraví. Přispívají k edukaci a osvětě, intervenují v případě potřeby, podporují emociální pohodu a spolupracují s rodinami a odborníky.

Povědomí o psychiatrickém minimu jim proto pomáhá při identifikaci duševních problémů a rozpoznání rizikových situací a projevů, které představují hrozbu pro zdraví a bezpečí žáků. Nabyté vědomosti jim rovněž usnadní komunikaci s lidmi s duševními poruchami a jejich podporu.

V neposlední řadě je ale také samozřejmě nutné brát zřetel na duševní zdraví samotných pedagogických pracovníků. Proto musíme myslet na jejich psychohygienu, školit je a vzdělávat, poskytovat jim odbornou podporu, dbát na jejich rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a zajišťovat pro ně podpůrné pracovní prostředí s respektem k jejich individuálním potřebám a s možností sdílení zátěže.

Celý seminář se nesl v pracovní, přátelské a komunikativní atmosféře, přítomní spolu sdíleli své zkušenosti a dozvěděli se spoustu užitečných informací, jež jim, jak doufáme, pomohou v jejich každodenním pracovním nasazení.   

Fotogalerie